Dat heeft niet alleen ons, maar ook de hele zaal doen beseffen dat we het draagvlak echt moeten veranderen. Vooral nu de toekomst zich richt op leerlinggestuurd leren.
Digitale leeromgeving uitgelegd
Voor welke uitdagingen staan instellingen?
De digitale leeromgeving is een samenhangend geheel van diensten en applicaties die docenten en studenten ondersteunen bij het leerproces en het onderwijs. Instellingen staan voor de uitdaging om de digitale leeromgeving zo te organiseren dat deze ruimte biedt aan de wensen en eisen van docenten en studenten, dat het toegankelijk is voor iedereen, eenvoudig in gebruik, persoonlijk en gepersonaliseerd.
Uitdagingen zijn:
- Hoe vorm je een visie op de digitale leeromgeving?
- Hoe richt je een digitale leeromgeving in?
- Welke techniek heb je nodig voor een digitale leeromgeving?
- Waar moet je opletten bij de inkoop van modules?
- Hoe kun je de digitale leeromgeving doorontwikkelen?
SURF onderzocht samen met instellingen en leveranciers hoe een modulair opgebouwde leeromgeving er in praktijk uit kan zien en wat ervoor nodig is om dit te realiseren: zowel in de techniek als in de organisatie. Daarbij onderzoekt SURF sinds 2020 ook activiteiten op het gebied van open standaarden en interoperabiliteit. Denk daarbij aan het actief mee-ontwikkelen van standaarden in IMS-verband, het testen van uitwisselbaarheid en integratie in de testomgeving DLO en het uitdagen van marktpartijen om die standaarden daadwerkelijk te gebruiken. Hieronder worden de uitdagingen verder toegelicht.
Visie digitale leeromgeving
Studenten en docenten hebben steeds veranderende behoeftes als het gaat om het gebruik van tools in het onderwijs. Een instelling moet hier met de digitale leeromgeving flexibel op in kunnen spelen. Hoe vorm je daarbij een visie op de digitale leeromgeving? En hoe houd je deze toekomstbestendig? SURF gaf laatste decennium continu aandacht aan de digitale leeromgeving van hoger onderwijs instellingen om hiervoor een visie op te stellen. Dit deed SURF samen met 30 experts, waarbij verschillende werkvormen ingezet zijn.
Inrichting digitale leeromgeving
Het onderwijs flexibiliseert steeds meer. Veel instellingen lopen daarbij tegen de grenzen aan van hun huidige systemen en interne processen. Die zijn namelijk niet ingericht om flexibele onderwijsprocessen te ondersteunen. Hoe richt je een digitale leeromgeving in die persoonlijk en flexibel onderwijs ondersteunt? En hoe maak je vervolgens als instelling de vertaling van de onderwijsvisie naar de inrichting van de digitale leeromgeving?
Techniek digitale leeromgeving
De digitale leeromgeving van de toekomst is geen alles-in-een-oplossing, maar lijkt een samenhangend geheel van verschillende diensten en applicaties te zijn die studenten en docenten flexibel ondersteunen bij het leerproces en het onderwijs en aansluit bij hun behoeftes. Welke techniek heb je nodig voor een digitale leeromgeving? Hierbij kan je denken aan open standaarden en verschillende modulaire componenten die een rol spelen bij de digitale leeromgeving.
Inkoop digitale leeromgeving
Het aanbestedingsrecht speelt vaak een rol bij de inkoop van onderdelen van de digitale leeromgeving. Waar moet je opletten bij de inkoop van modules? SURF deed onderzoek naar het inkopen van onderdelen voor de digitale leeromgeving.
Doorontwikkeling digitale leeromgeving
Een digitale leeromgeving is nooit af: hij vraagt om continue aandacht voor verbetering. Hoe kun je de digitale leeromgeving doorontwikkelen? Met het project educatieve applicaties keek SURF naar een gezamenlijke oplossing om informatie over applicaties te delen via een platform. SURF onderzocht ook hoe je de gebruikservaring van een digitale leeromgeving kan verbeteren