Aan de slag met peerfeedback
Peerfeedback is een manier om grootschalig onderwijs persoonlijker te maken en kan de werkdruk van de docent verlichten. Het is een aantoonbaar geschikte onderwijsvorm om dieper leren - kritisch denken, kennis verwerken, creativiteit - te bewerkstelligen bij studenten.
3 webinars over peerfeedback
Hoe houd je studenten actief en betrokken in online onderwijs en bevorder je tegelijkertijd dieper leren bij studenten? Peerfeedback is een krachtig instrument om dit te bereiken! Wij hebben daarom 3 webinars georganiseerd over peerfeedback. Lees het verslag over de webinars of bekijk de terugblik.


Over peerfeedback
Bij peerfeedback is het de bedoeling dat niet de docent (de expert), maar een of meerdere medestudenten het werk van een student reviewen.

Voorwaarden voor peerfeedback
Om peerfeedback te laten slagen zijn een aantal randvoorwaarden nodig.

Welke keuzes kun je maken?
Bij het inzetten van peerfeedback kun je verschillende keuzes maken. Bekijk de verschillende mogelijkheden, onderbouwd met voor- en nadelen.

Geleerde lessen
De projecten in de stimuleringsregeling open en online onderwijs hebben tot diverse geleerde lessen geleid.

Peerfeedbacktools
Wil je aan de slag met peerfeedback? Op deze pagina vind je tools die je kunt inzetten of bekijk de voorbeelden van instellingen die al werken met peerfeedback.

Projecten peerfeedback
Instellingen die hebben deelgenomen aan de stimuleringsregeling open en online onderwijs met projecten die aansluiten op het thema peerfeedback zijn hieronder te vinden.

Terugblik webinar peerfeedback
Hoe organiseer je peerfeedback? In dit webinar leggen we de principes van peerfeedback uit, laten we een aantal voorbeelden zien en geven we tips en tricks. Je kunt het verslag lezen of het webinar terugkijken.

PRESTO: Peerassessment in estafettevorm
Een innovatieve en leerzame onderwijsvorm, maar ook een moreel dilemma. Zo omschrijft docent Technische Bestuurskunde Pieter Bots de leerestafette die hij in eerste instantie ontwikkelde voor zijn eerstejaars studenten aan de TU Delft. “Voor sommige studenten werkt het uitstekend, anderen noemen het ‘unfair’.”

Goede instructies essentieel bij peerfeedback
Renée Filius, hoofd onderwijs bij de Universiteit Utrecht, is gepromoveerd op onderzoek naar de meerwaarde van digitale peerfeedback. Voor online onderwijs is de inzet van instrumenten zoals peerfeedback hard nodig om interactie en communityvorming op gang te brengen.