Peerfeedback

Peerfeedback is een manier om grootschalig onderwijs persoonlijker te maken en kan de werkdruk van de docent verlichten. Het is een aantoonbaar geschikte onderwijsvorm om dieper leren - kritisch denken, kennis verwerken, creativiteit - te bewerkstelligen bij studenten.

peer feedback
Een student die een andere student iets laat zien op zijn laptop

Over peerfeedback

Bij peerfeedback is het de bedoeling dat niet de docent (de expert), maar een of meerdere medestudenten het werk van een student reviewen. 

Lees meer over peer feedback

peer feedback tools

Tools en voorbeelden

Wil je aan de slag met peerfeedback? Op deze pagina vind je tools die je kunt inzetten of bekijk de voorbeelden van instellingen die al werken met peerfeedback.

Naar tools en voorbeelden

Stimuleringsregeling online onderwijs

Projecten peerfeedback

Instellingen die hebben deelgenomen aan de stimuleringsregeling open en online onderwijs met projecten die aansluiten op het thema peerfeedback zijn hieronder te vinden.

Naar de projecten

webinar peer feedback

Terugblik webinar peerfeedback

Hoe organiseer je peerfeedback? In dit webinar leggen we de principes van peerfeedback uit, laten we een aantal voorbeelden zien en geven we tips en tricks. Je kunt het verslag lezen of het webinar terugkijken.

bekijk het webinar

Pieter Bots TUDelft

PRESTO: Peerassessment in estafettevorm

Een innovatieve en leerzame onderwijsvorm, maar ook een moreel dilemma. Zo omschrijft docent Technische Bestuurskunde Pieter Bots de leerestafette die hij in eerste instantie ontwikkelde voor zijn eerstejaars studenten aan de TU Delft. “Voor sommige studenten werkt het uitstekend, anderen noemen het ‘unfair’.”

Lees de SURFstory

Renee Filius

Goede instructies essentieel bij peerfeedback

Renée Filius, hoofd onderwijs bij de Universiteit Utrecht, is gepromoveerd op onderzoek naar de meerwaarde van digitale peerfeedback. Voor online onderwijs is de inzet van instrumenten zoals peerfeedback hard nodig om interactie en communityvorming op gang te brengen.

Lees het hele artikel