Seminar Verder bouwen aan open science

Datum: 26 OKT 2017 

Wat is de stand van zaken van open access in het praktijkgericht onderzoek? Tijdens de Open Access Week organiseerde SURFacademy het seminar ‘Verder bouwen aan open science’. Hier gingen we in op deze vraag en praatten we verder over het bouwen aan open praktijkgericht onderzoek.

Datum
26 okt 2017
Tijdstip
09:00-16:00
Locatie
Domstad Academie, Utrecht
Kosten
Geen
Voorkennis nodig?
Nee
Type onderwerp
Beleidsmatig onderwerp
Soort bijeenkomst
Seminar

Verder bouwen aan open science

Er is steeds meer aandacht voor open science in het hbo. Nederland heeft grote ambities op dit vlak, die onder andere in het Nationaal Plan Open Science staan. De maatschappelijke impact van praktijkgericht onderzoek wordt groter wanneer alle kennis zo open mogelijk gedeeld wordt. Maar wat is er voor nodig om dat voor elkaar te krijgen? Welke gevolgen heeft dit voor onderzoekers en onderzoeksondersteuning? Welke impact heeft dit op auteursrechten? Hoe zit het met gevoelige data en open science? Hoe ga je om met onderzoek dat met publiek en niet-publiek middelen zijn gefinancierd? Kunnen we impact en kwaliteit meten? Daarover gingen we met elkaar in gesprek, in discussie en aan de slag tijdens dit seminar.

Winnaar HBOAward

In de video worden de genomineerden en de winnaar bekend gemaakt. Bekijk de video hier!

Programma

9.30 uur

Inloop

10.00 uur Welkom door dagvoorzitter Peter Becker (pdf) (Haagse Hogeschool)
10.10 uur

Opening door Thom de Graaf (pdf) (voorzitter Vereniging Hogescholen)

10.20 uur  Inleiding Nationaal Plan Open Science & het HBO door John Doove (pdf) (SURF)
10:50 uur

Uitreiking HBOAward & Discussie
Met onder meer: Thom de Graaf (voorzitter vereniging hogescholen), Paul Rullmann (Voorzitter SURF), Eric van de Luytgaarden (voorzitter vereniging lectoren) en  Bolinda Hoeksema (voorzitter adviescommissie HBO Kennisinfrastructuur)

12.00 uur Lunch
12.45 uur Workshop deel I (Voor beschrijving workshops zie onder)
13.45 uur Pauze & Meet up
14.15 uur

Workshop deel II

15.15 uur  Afsluiting & borrel

 

Workshops

Workshop 1

Tussen droom en daad (pdf)
Infographic (pdf)
De 3 Casussen (pdf)

Doelgroep: beleidsmedewerkers, onderzoeksondersteuners
Met: Johannes Botman (HvA – HBOAward maart), Sarah Coombs (Saxion - HBOAward februari), Nanske Wilholt (HAN - HBOAward juli), Willem Verstegen (HAN)

Open science-beleid van hogescholen richt zich zowel op de kennisinfrastructuur en het borgen van kennis, als op de vorm die die kennis aanneemt. We willen graag open en bruikbare vormen van kennisrepresentatie ontwerpen voor het onderwijs en de beroepspraktijk. In onze workshop gaan we aan de slag met de route van dit hogere doel naar de open science in de praktijk. Wat komen we dan tegen? Wat zijn de hindernissen, waar liggen de kansen en wat zijn cruciale succesfactoren?  In deze workshop krijgen deelnemers handvatten om in actie te komen voor open science binnen hun instelling.

Workshop 2

FAIR Data: voor beginners en gevorderden! (link fopworkshop)
Presentatie 'Verder bouwen aan open science door Egon Willighagen (link)

Doelgroep: Onderzoekers; onderzoeksondersteuners
Met: Ruud Steltenpool (Saxion – HBOAward februari), Egon Willighagen (assistent professor Bioinformatics, Maastricht University)  

Na het volgen van deze interactieve workshop kun je aan de slag met open data, open standaarden, licenties voor open data en de betekenis van FAIR.

Wil je goed voorbereid naar deze workshop komen? Lees dan alvast:
- We moeten meer vanuit de data denken en minder vanuit de software
- Open Data 
- Voor de indeling&betekenis van data gebruik je het liefst open standaarden 
- FAIR data in 'vogelvlucht' 
- Aan de slag met Open Science
- Wat te doen met weerstand tegen Open Science:
- Een populaire manier van (semantisch) koppelen van (ook wetenschappelijke) data

Workshop 3

Vraag & aanbod van praktijkgericht onderzoek (pdf)
Presentatie DeltaExpertise-site door Paul Vader (HZ University) (pdf)

Doelgroep: onderzoekers, onderzoeksondersteuners
Met: Marjan Bonink (SHB/Hanzehogeschool), Martine Teirlinck (HKI), Paul Vader (HZ University of Applied sciences)

In deze workshop gingenn wij aan de hand van een aantal cases aan de slag met vragen vanuit het werkveld en hogescholen. Centraal stond hoe wij vraag en aanbod rond praktijkgericht onderzoek via groen open access (nog) dichter bij elkaar kunnen brengen. Hoe helpen wij een organisatie via de groene route verder in het behalen van haar doelstellingen? Op welke manier draagt groen open access bij aan het werk van een onderzoeker? Het doel van deze workshop was een concreet actieplan, waarmee degene die de case aandraagt aan de slag kan, en bruikbaar was voor anderen die dezelfde soort vragen hadden.

Workshop 4

Creative Commons for researchers & supporting staff: How to speak each other’s language’
With: Florian Cramer (Lector Willem de Kooning Academie), Aymeric Mansoux (researcher Willem de Kooning Academie)

The Creative Commons licenses are the de-facto standard for Open Access and Open Science publications. In this workshop, we investigated what they are, how they work, and why they implement a different model of authorship and intellectual property than standard copyright.

Experience in other countries shows that the sharing model of the Creative Commons is enthusiastically met by librarians, archivists and other supporting staff – but that it can be met with reservations by researchers, since it requires them to partly give up control over their work and potentially lose options for traditional academic publication.

Using real-life examples of research work published under Creative Commons licenses, Florian Cramer (lector Creating 010, Hogeschool Rotterdam) and Aymeric Mansoux (hoofdocent Willem de Kooning Academy, Hogeschool Rotterdam) showed how communication on the implications of Open Access publishing can be improved and how supporting staff and researchers can learn to speak each other’s language. Participants were invited to contribute their own research publishing practice as cases. We discussed what implications Open Access and Creative Commons will likely have.

Aymeric_Mansoux_Sandbox_culture_phd_thesis_2017

   

 

Voor wie?

Dit seminar was interessant voor onderzoekers (lectoren, docent-onderzoekers),  onderzoeks-ondersteuners, bibliotheken, onderzoeksadviseurs en beleidsmakers. 

Dit seminar werd georganiseerd door

Vereniging Hogescholen, Vereniging van Lectoren, Regieorgaan SIA, HBO Kennisbank, NAI-hbo, Windesheim, Saxion en SURF.

HBOAward: Wie is voor jou dé voorvechter van open access in het hbo?

Er wordt voor en achter de schermen heel veel gedaan om praktijkgericht onderzoek zo toegankelijk mogelijk te maken. Onderzoekers, onderzoeksondersteuners, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen spannen zich, soms al jaren, in om hieraan bij te dragen. In 2017 zijn van februari tot en met september maandelijkse HBOAwards uitgereikt, aan de meest inspirerende initiatieven die gericht zijn op het open access maken van de eindproducten van praktijkgericht onderzoek. Van al deze winnaars mag er 1 zich dé voorvechter van open access in het hbo 2017 noemen. Deze winnaar werd bekend gemaakt en kreeg de award uitgereikt tijdens dit seminar.

De genomineerden voor de jaartitel waren:

Meer informatie

Neem contact op:

Eva Woertman

Projectmanager

  • +31-887873766
  • Dit e-mailadres is afgeschermd. Activeer JavaScript om het te zien.
Laatste wijziging op 03 nov 2017