Cyberdreigingsbeeld 2016 maakt instellingen weerbaar tegen online dreigingen

18 NOV 2016

In het Cyberdreigingsbeeld 2016 lees je de belangrijkste cyberdreigingen binnen onderwijs en onderzoek van het afgelopen jaar. Daarnaast krijg je helder uitgelegd welke maatregelen je als instelling het beste kunt nemen om weerbaarder te worden tegen die dreigingen.

Onderwijs en onderzoek zijn extra kwetsbaar

De sector onderwijs en onderzoek kenmerkt zich door de openheid van zijn netwerken en toenemende connectiviteit met andere netwerken: er worden veel data uitgewisseld en steeds meer cloudoplossingen gebruikt om data op te slaan en te verwerken. Dat maakt de sector extra kwetsbaar voor cyberdreigingen.

Dreigingen en maatregelen

Het Cyberdreigingsbeeld 2016 (pdf) biedt besturen van instellingen inzicht in welke dreigingen er zijn, welke relevant zijn voor de organisatie en met welke maatregelen ze deze dreigingen het hoofd kunnen bieden. De dreigingen met de meeste impact binnen onderwijs en onderzoek zijn manipulatie van digitaal opgeslagen data, identiteitsfraude, verkrijging en openbaarmaking van data, en spionage.

Praktische waarde

Het Cyberdreigingsbeeld 2016 is opgesteld op basis van interviews met verschillende beveiligingsdeskundigen in het onderwijs en onderzoek in Nederland. Mede hierdoor heeft het rapport een grote praktische waarde bij het weerbaarder worden tegen cyberdreigingen.

Meer informatie

Lees het Cyberdreigingsbeeld 2016 (pdf)

Laatste wijziging op 23 nov 2016