Challenge voor leveranciers: hoe kunnen tools peer feedback en peer assessment ondersteunen?

12 APR 2018

Een docent kan peer feedback in diverse contexten inzetten. Een tool kiezen is daardoor lastig. Met deze challenge biedt SURF een aantal leveranciers een podium om de mogelijkheden van hun peerfeedback- of peerassessmenttool te presenteren op de Challenge day op 27 september. Stuur uiterlijk 1 juni je voorstel in.

Peer feedback en peer assessment in online onderwijs

Peer feedback en peer assessment zijn veelbelovend voor het persoonlijk en schaalbaar maken van online onderwijs. Door peers in te zetten blijft het begeleiden en toetsen van grote aantallen studenten bij online onderwijs uitvoerbaar door docenten. Het geven en ontvangen van feedback zijn bovendien belangrijke onderdelen van het leerproces.

De challenge

SURF daagt leveranciers van peerfeedbacktools en peerassessmenttools uit te presenteren hoe hun product docenten in staat stelt peer feedback en peer assessment in te zetten in een online of blended onderwijscontext. Het moet duidelijk zijn hoe de tool inzetbaar is in uiteenlopende onderwijskundige scenario’s en hoe de tool te integreren is binnen het bestaande applicatielandschap van de instellingen.

Unieke kans

Als je voorstel geselecteerd wordt, krijg je de unieke kans om je peerfeedback- en/of peerassessmenttool te presenteren aan circa 60 medewerkers uit het hoger onderwijs die met peer feedback of peer assessment aan de slag zijn of gaan binnen hun instelling. Uiteraard is er ook gelegenheid om te netwerken.

Doe mee, dien een voorstel in

Wil je deelnemen aan de 'Challenge day 2018: Peer feedback en peer assessment in online onderwijs'? Dien dan uiterlijk 1 juni je voorstel in via dit template (Word). Eind juni maken we bekend of je kunt deelnemen. Aanvullende informatie volgt daarna.

Afhankelijk van het aantal inschrijvingen, moeten we wellicht een selectie maken uit de ingezonden voorstellen. Hierbij houden we rekening met in hoeverre de functionaliteiten van je tool passen bij uiteenlopende onderwijskundige scenario’s.

Onderdeel van de 'Challenge day 2018: samen werken aan onderwijsinnovatie'

SURF organiseert op 27 september 2018 voor de vierde keer de Challenge day. Locatie is het Muntgebouw in Utrecht. Het doel van deze dag is samenwerking tussen marktpartijen/leveranciers en onderwijsinstellingen te bevorderen waarbij vraagstukken van meerdere instellingen centraal staan om zo onderwijsinnovatie te versnellen.

Dit jaar kent de Challenge day 2 challenges waarvan Peer feedback en peer assessment in online onderwijs er 1 is. De andere challenge richt zich op integratievraagstukken van de modulaire leeromgeving: hoe wordt de modulaire leeromgeving 1 geheel? Deze 2 challenges vormen samen de 'Challenge day 2018: samen werken aan onderwijsinnovatie'. Zie voor meer informatie de terugblik van de Challenge day 2017.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze challenge kun je contact opnemen met Jenny de Werk, via jenny.dewerk@surfnet.nl.

Laatste wijziging op 12 apr 2018