Training

Geavanceerde wetenschappelijke visualisatie met Blender: Geometrie, Scripts, Animatie, Actie!

Deze cursus is een vervolg op onze introductiecursus Blender. We gaan ervan uit dat je bekend bent met het werken met Blender en enige ervaring hebt met onderwerpen zoals de Blender UI, 3D meshes, materialen, belichting en camera's.

Bloodcells, bloedcellen
25 apr — 03 mei 2024
Tijd
10:00 tot 12:00
Plaats
Online

Cursus Opzet

In deze cursus leer je een aantal geavanceerde Blender-onderwerpen:

* De basis van de Python API die beschikbaar is in Blender. Je zult leren hoe de API is opgebouwd en uiteindelijk beginnen met het maken van eenvoudige geometrie met code. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor het schrijven van aangepaste importscripts of om bewerkingen uit te voeren die je anders handmatig zou doen.

* De node-gebaseerde shader-editor die gebruikt wordt om materialen te maken en te bewerken. In onze inleidende Blender-cursus zijn we in detail ingegaan op materialen, maar zonder de node-gebaseerde shader-netwerken te beschrijven die de basis vormen van materialen. Hier gaan we dieper in op deze knooppuntennetwerken en hoe je ze kunt bewerken.

* Meer geavanceerde animatie-onderwerpen, zoals shape keys.

Een ander belangrijk onderdeel van de cursus is dat je werkt aan een visualisatie gebaseerd op je eigen onderzoek of andere inspanningen.

De basis van de cursus is een zelfstudie gedurende 10 dagen, waarbij je gebruik maakt van cursusmateriaal dat wij ter beschikking stellen (video's en oefeningen) en van enkele korte online sessies. Tijdens de cursusperiode kunt je in je eigen tempo aan het materiaal werken. Wij bieden een Discord-communicatiekanaal met de cursusdocenten dat je tijdens de cursus kunt gebruiken voor vragen en feedback. We gebruiken een klein aantal online plenaire sessies verspreid over de aangegeven periode van twee weken, te beginnen met een inleidend webinar van twee uur en follow-up feedbacksessies. Deze worden gebruikt om je projecten te bespreken en ervoor te zorgen dat je vooruitgang boekt.

Vereisten

  • Basiskennis van Blender: omgaan met de interface, geometrie maken en toevoegen, enige basiskennis van materialen
  • Basiskennis van Python
  • Een idee en/of wat gegevens voor je eigen project om aan te werken tijdens de cursus.
  • Je hebt een eigen laptop nodig waarop Blender is geïnstalleerd(http://www.blender.org).
  • De voertaal is Engels

Dit artikel is relevant tot