Seminar

API onderwijs meet-up

Om onderwijsgegevens zowel intern als extern te ontsluiten zetten instellingen steeds vaker API’s in. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van behaalde cijfers in een app. Maar hoe richt je een IT-landschap gebaseerd op API’s in? In dit seminar op 5 oktober hoorde je alles over API-ontwikkeling en het gebruik en beheer ervan binnen het onderwijs. 

Studenten in de bibliotheek achter computers
Datum nader te bepalen

Doel van de dag: kennis ophalen en ervaringen delen

SURF krijgt steeds vaker vragen over API’s: hoe kan mijn instelling die (veilig) inzetten en beheren, hoe gaan andere instellingen hier mee om, wat bieden SURF en de markt op dit gebied? Het doel van dit seminar was om iedereen die met API’s werkt bij elkaar te brengen, informatie op te halen en ervaringen uit te wisselen. 

Denk vast na over onderwerpen voor het unconference-programma onderdeel

In de middag stond er een unconference op het programma. De agenda voor dit onderdeel werd ter plekke bepaald.

Voor wie?

Dit seminar was interessant voor architecten, informatiespecialisten/informatiemanagers, ontwikkelaars bij instellingen, security-medewerkers, integratiespecialisten en API-leveranciers.

Presentaties

De presentaties van deze dag vind je in deze SURFdrive-map.

Programma

9.30 Inloop
10.00

Welkom en opening (SURF) 

10.15

Keynote: (open) API-infrastructuur/management van de Nederlandse Spoorwegen (NS)

Robert Schuitemaker (NS)

Lees meer

11.00 Koffiepauze
11.20

Praktijkvoorbeeld: Het belang van een API-strategie bij het flexibiliseren van het onderwijsinformatielandschap 

Peter Leijnse (SURF) 

Lees meer

11.50

Praktijkvoorbeeld: Het Avans ICT-landschap en de realisatie van modulair en flexibel onderwijs

Eric Kuipers (Avans) 

Lees meer

12.20 Lunch
13.30

Keynote: De kracht van een goede API-strategie

Frank Terpstra (Geonovum)

Lees meer

14.15 Inleiding unconference

Jelmer de Ronde (SURF)
14.30

Unconference 

16.00 Pauze
16.15 Samenvatting en terugkoppeling unconference
16:30

Borrel 

Vragen?

Stel ze aan Arnout Terpstra en/of Bart Geesink.

Dit artikel is relevant tot