Studiedata onderwijs & ict
Studiedata

Doelen
- Instellingen, docenten en studenten hebben vertrouwen in het verantwoord toepassen van learning analytics.
- Studenten en docenten krijgen, op basis van data, inzicht in kwaliteit van leren en van onderwijs.
- SURF heeft een aanbod dat instellingen in staat stelt om learning analytics op een betrouwbare, transparante en veilig manier toe te passen.

8 maatschappelijke trends voor studiedata
Wat zijn de maatschappelijk trends die invloed hebben op het thema studiedata? Lees meer over de 8 trends die we op dit moment in de samenleving terugzien in de Trendverkenning studiedata. We hebben gekeken naar trends vanuit een sociale/psychologische invalshoek en hopen dat deze verkenning je inspiratie geeft om gesprekken te voeren over studiedata.
Waar werken wij aan?
Starten met studiedata

Aandachtspunten voor een veilige en betrouwbare infrastructuur
Ontwikkelt jouw instelling een infrastructuur voor learning analytics of het analyseren van studiedata, of neemt je instelling dit af? Dan moet je verschillende afwegingen maken als het gaat om privacy, ethiek en functionaliteit. SURF heeft een aantal aandachtspunten en vragen opgesteld.

Verkenning Regie op studiedata door studenten
Instellingen verzamelen veel data over en van studenten. Meer regie op deze data vanuit de student is wenselijk, zodat de student inzicht en controle heeft over de verwerking van persoonsgegevens binnen het onderwijsproces. Maar wat zijn de mogelijkheden voor een infrastructuur voor regie op studiedata?

Discussiemodel & handleiding learning analytics
Binnen een instelling is het soms lastig om te bepalen wat je wilt bereiken met learning analytics. Waar begin je? Wie moet je allemaal betrekken? En waar moet je verder aan denken? Om je daarbij te helpen hebben we een discussiemodel met handleiding gemaakt.

Proeftuin Learning Analytics
Ben je docent en wil jij wegwijs gemaakt worden in het gebruik van studiedata binnen je eigen onderwijs? Maak dan gebruik van de Proeftuin Learning Analytics van de versnellingszone Docentprofessionalisering. SURF leverde een bijdrage aan de serie van zes bijeenkomsten over onderwijsdoel, ethiek, datakwaliteit, privacy, datamanagement en meer.
AVG & ethiek
Wat mogen we en willen we met data over studenten?
Hoe benutten instellingen studiedata op een veilige en betrouwbare manier om het onderwijs te verbeteren? Op het terrein van wet- en regelgeving brengt het gebruik van studiedata vragen met zich mee.

Learning analytics in 5 stappen: Een handreiking voor de AVG
Wil jouw instelling starten met learning analytics? Gebruik dan dit stappenplan om zo de privacygevolgen van learning analytics direct te kunnen overzien.
Referentiekader privacy en ethiek voor studiedata
De Versnellingszone ‘Veilig en betrouwbaar studiedata benutten’ publiceert een conceptversie van het Referentiekader privacy en ethiek voor studiedata met o.a. ethische uitgangspunten en juridische kaders bij verantwoord gebruik. Toets het Referentiekader vooral binnen je eigen instelling.
Techniek

Markt- en technologieverkenning learning analytics
Hoe ziet het huidige aanbod van markt- en technologie aanbieders van learning analytics er uit? Hiervoor is een markt- en technologieverkenning uitgevoerd. Lees meer over het onderzoek in het rapport Markt- en technologieverkenning learning analytics.

Onderzoek naar infrastructuur learning analytics
Onderwijsinstellingen en de publieke sector zien in dat de analyse van studiedata bij kan dragen aan een effectievere en efficiëntere begeleiding van studenten. Maar de vraag is hoe ziet een infrastructuur voor een learning analytics platform eruit?

Wat moet je technisch regelen?
De mogelijkheden van studiedata zijn groot, maar wat moet je technisch regelen om learning analytics in te zetten in je onderwijspraktijk?
Artifical Intelligence

Artificial intelligence en machine learning
SURF loopt vooraan als het gaat om het toepassen van AI in onderzoek. Ook kijken we naar de mogelijkheden voor onderwijs en ict-dienstverlening.

Promises of AI in Education
AI technologies are shaping the educational landscape in different ways. The better we understand these technologies, the better we can apply them in education. This report provides an overview of the educational landscape by analysing AI with concrete examples of existing applications in the educational context.

AI in Education
Deze startende Special Interest Group (SIG) wil kennis en inzichten rondom kunstmatige intelligentie samenbrengen en uitbouwen, zowel praktijktoepassingen, als ethische en maatschappelijke aspecten.
SURF Communities
LinkedIn groep studiedata en learning analytics
Heb je interesse in studiedata en/of learning analytics en wil je graag kennis opdoen of delen? Meld je aan voor de Linkedin groep waarin we experts en onderwijsprofessionals samenbrengen. Dit is een gezamenlijk initiatief van SURF, versnellingszone Betrouwbaar benutten van studiedata en de SIG Learning analytics.

Kennis delen binnen een community
Heb jij vragen of wil je juist jouw ervaringen delen? Kom in contact met andere experts binnen de verschillende Special Interest Groups (SIG's).