Multi-locatieleren in de praktijk

In deze publicatie laten we met twee praktijkvoorbeelden zien wat er mogelijk is met multi-locatieleren. Dit is het gelijktijdig onderwijs volgen vanaf verschillende locaties met behulp van een live-verbinding. Steeds vaker maken traditionele onderwijsruimtes plaats voor ruimtes die (online) samenwerken beter mogelijk maken.

multi-locatie leren

Multi-locatieleren

Wat is er nodig voor succesvol multi-locatieleren? En wat levert de toepassing ervan op? Deze vragen staan centraal in onze uitgave. Aan de hand van de praktijkvoorbeelden van de KU Leuven en de 4TU lees je over de uitdagingen die erbij komen kijken.

Praktijkvoorbeelden multi-locatieleren

In deze uitgave staan twee praktijkvoorbeelden die multi-locatieleren op verschillende manieren vormgeven:

KU Leuven

Aanleiding voor deze publicatie was het bezoek dat de SIG Media & Education bracht aan de KULAK-campus in Kortrijk (België). In samenwerking met het bedrijfsleven onderzoekt zij in het TECOL (Technology-Enhanced COllaborative Learning) project diverse vormen van innovatieve onderwijsruimtes, waaronder multi-locatieleren. Wat is de beste inrichting voor dit onderwijs om de aandacht van de student op afstand te behouden?

4TU

De 4TU, een samenwerkingsverband tussen de vier technische universiteiten (Delft, Eindhoven, Twente en Wageningen), heeft de remote classroom ingezet. Hiermee bieden zij studenten van een aantal masteropleidingen vakken aan die door één docent worden gegeven, maar op meerdere locaties tegelijk te volgen zijn.

Meer informatie