Kennisdossier: Online en blended onderwijs

Online en blended onderwijs biedt bij uitstek kansen om onderwijs meer flexibel en persoonlijk aan te bieden. Wat zijn de mogelijkheden en wat vraagt het om je onderwijs op deze manier in te richten? Bekijk het kennisdossier Flexibel onderwijs organiseren om hier antwoord op te krijgen.

Studenten aan een tafel achter hun laptops

Uitgelicht

Strategie, beleid en verandermanagement

  • Lees in de thema-uitgave Kansen voor het campusonderwijs (2014) hoe studenten in het reguliere onderwijs kunnen profiteren van online onderwijs en wat dat betekent voor de rol van de docent. En ook wat er op instellingsniveau voor nodig is om het te organiseren.
  • Lees in de thema-uitgave Nieuwe doelgroepen bereiken (2014) wat de belangrijkste redenen zijn om in nieuwe doelgroepen te investeren en wat daar voor nodig is.

Didactische modellen voor online en blended onderwijs

  • In de Thema-uitgave Didactische modellen (2014) staan de belangrijkste vraagstukken, oplossingen, kansen en behoeften rondom didactische modellen en de do’s & don’ts op een rij.
  • Lees in de good practices van de Hogeschool Utrecht en Wageningen University de verschillende keuzes die zij maken in termen van de optimale blend (2016).
  • In de thema-uitgave over Verbinding onderwijs en werkveld (2016) komen de belangrijkste kansen die open en online/blended onderwijs biedt om de kennis en ervaringen van het werkveld te integreren in het campusonderwijs.

Ontwikkelen van online leermateriaal

Methodieken en tools

Online begeleiden, assessment en feedback

Accreditatie en erkenning van online onderwijs

  • Lees in de whitepaper de kansen en knelpunten van micro-credentialing en open badges (2016) voor het Nederlandse onderwijs.

Bedrijfsvoering en organisatie online onderwijs

Wet- en regelgeving en juridische aspecten online onderwijs

Technische randvoorwaarden online onderwijs

  • Het seminar over MOOC platforms (2014) biedt een overzicht van platforms voor massive open online courses en de integratie hiervan binnen de eigen instelling.

Professionalisering en facilitering online onderwijs

  • Er is een inventarisatie (2015) gedaan van hoe ICT-docentprofessionalisering in het Nederlandse hoger onderwijs is georganiseerd.
  • Het daaropvolgende discussion paper (2016) bevat 7 aanbevelingen aan hogeronderwijsinstellingen hoe ICT-docentprofessionalisering te bevorderen.

Thema-overkoepelend

Thema-overkoepeld

De whitepaper Onderwijs op maat anno 2016 helpt om met collega’s het gesprek aan te gaan over je visie op het onderwijs.

De tool onderwijs op maat helpt je om binnen jouw instelling de discussie te voeren hoe onderwijs op maat eruit zou moeten zien en waarom

Toetsen

Whitepaper Online proctoring

Bedrijfsvoering en organisatie online onderwijs

Weblectures.nl

Ontwikkelen van online leermateriaal
Infographic Methodieken en tools voor blended onderwijs

Wet- en regelgeving

Professionalisering

Terugblikken van bijeenkomsten

  • Terugblik seminar Peer feedback en peer assessment in online onderwijs 
  • Terugblik workshop Methodieken en tools voor blended learning 
  • Terugblik seminar Relatie tussen inhoud en vorm van een onderwijsvideo 
  • Terugblik seminar Videomateriaal toegankelijk voor iedereen 
  • Terugblik seminar Videocontent in het hoger onderwijs: nieuwe licentiemodellen en diensteninnovatie 
  • Terugblik seminar Virtual reality in het onderwijs: didactisch redeneren in de praktijk
  • Terugblik seminar Faciliteren van docententeams bij blended learning
  • terugblik van het seminar Online begeleiden van studenten